Kdo zachrání záchranku?

Milan Brázdil, 18. ledna 2016

Dovolte mi, abych podal vlastní svědectví o zdravotnické záchranné službě z pohledu 25 let aktivního lékaře, dělníka urgentní medicíny především na letecké, ale i pozemní záchrance v Olomouci, ale také z pohledu bývalého ředitele záchranky územního odboru Olomouc.

Zdravotnická záchranná služba si prošla dlouhým vývojem. Dnes máme v ČR 14 originálních, krajem zřizovaných a podle toho i politicky zabarvených, různě podfinancovaných a navzájem téměř nespolupracujících záchranek. Výše jejich financování se odvíjí od politické vůle představitelů krajů, což se přímo odráží ve vozovém parku, množství a kvalitě zdravotnického materiálu atd. Záchranky jsou politicky někde řízeny náměstkem hejtmana pro zdravotnictví (např. Olomoucký kraj) a někde třeba přímo hejtmanem, cestou krajského zdravotního odboru (zdravotním radou). Samotná záchranka je pak řízena ředitelem. Někde to je, či byl záchranář - nelékař, inženýr, právník či lékař různé atestace a erudice a ten kolem sebe má různý počet náměstků. Byla snaha, aby se jednotliví ředitelé krajských záchranek spolu alespoň občas poradili, a tak vzniklo dobrovolné seskupení v podobě Asociace zdravotnických záchranných služeb. Ředitelé však samozřejmě musí poslouchat své krajské zřizovatele podle přísloví "čí chleba jíš, toho píseň zpívej".

V současné době jsou výjezdové týmy řízeny ze 14-ti zdravotnických operačních středisek. I zde pracují lidé (operátoři, dispečeři) různých úrovní erudice a v různých počtech. Záchranky využívají rozdílný hardware a software, který se liší ve své spolehlivosti a uživatelské přívětivosti. Dnes se nedokážou zdravotnické záchranné služby ani jednotně bavit na stejné radiové frekvenci. A co teprve komunikovat s policí a hasiči v místě zásahu samotném. Bez spojení není velení!

Současné výjezdové týmy se liší kraj od kraje, a to z mnoha příčin. Tou nejaktuálnější je nedostatek lékařů v posádkách. Liší se i hustota posádek na počet obyvatel, a tím i dojezdové časy k pacientovi, které jsou stanoveny zákonem, ale  ne všude dodržovány.

Naprosto se mění tzv. rendez-vous posádky. Ty byly dříve plnohodnotné složené z řidiče, záchranáře a lékaře a byly vysílány k pacientovi jako první. Následně došlo ke změně. Nyní jsou až k dojezdu vysílány posádky bez lékaře, tedy mění se systém na rendez-vous „naruby“ a v poslední době to již často není ani plnohodnotná posádka, ale posádka jen s lékařem a záchranářem, který sanitní vozidlo i sám řídí. Přitom je často zřizovatelem vyvíjen tlak, aby se navyšovaly počty výjezdů a získávalo se tak více finančních prostředků od zdravotních pojišťoven. Díky tomu se vozí i pacienti s neurgentními, život neohrožujícími zdravotními potížemi, a tím jsou zahlcovány urgentní příjmy nemocnic a zdravotní péče se tak zbytečně prodražuje.

Zdravotnické záchranné služby jednotlivých krajů mají stanovené rozdílné pracovní postupy při spolupráci s městskou i státní policii při řešení tzv. společenských indikací, tedy při řešení lidí pod vlivem alkoholu. Zde se jedná téměř o lidovou tvořivost.

Různě jsou záchranky stále ještě zneužívány při provádění ohledání těla zemřelých mimo zdravotnická zařízení. Někde si kraje nasmlouvaly pro tuto ne přednemocniční neodkladnou péči různé soukromé společnosti, koronery, někde k ohledání těla vyjíždí lékař z nemocnice.  Doufám, že při projednávání zákona o zdravotních službách v Poslanecké sněmovně, bude schválen i můj pozměňovací návrh, který zamezí toto zneužívání záchranné služby.

Krajské záchranky mají také nejednotný systém vzdělávání a proškolování svého personálu. Každá má jinak vypadající, ale hlavně jinak kvalitní a jinak funkční pracovní oblečení a další osobní ochranné pomůcky. Mají odlišné, a tím i nekompatibilní přístrojové vybavení sanitních vozidel, které často komplikuje a omezuje mezi-krajskou spolupráci. Nastávají různé, citlivě řečeno „tlaky“ a problémy při výběrových řízeních, a tím dochází k finančním ztrátám při pořizování nového vybavení. Ceny nakupovaného přístrojového vybavení se mezi kraji liší i v řádech statisíců korun. Mají nejednotné postupy třídění raněných při hromadném výskytu zraněných. V neposlední řadě některé záchranky nerespektují zákoník práce, a s tím i blízce souvisí odlišné finanční ohodnocení záchranářů. Za stejnou práci není stejná odměna.

Sečteno a podtrženo:

Máme tu jednoho pacienta, ale 14 originálních záchranek. Transformace zdravotnické záchranné služby našeho státu by měla být dokončena. Dle mého názoru a názoru téměř všech lékařů a záchranářů, kteří nejsou ve vedoucích funkcích, je sjednocení záchranek nevyhnutelné a chtěné. Je jen otázka kdy a jak. Sjednocení záchranek by přispělo k zefektivnění vynakládaných prostředků. Jednotné nákupy a jedno místo pro soutěžení zakázek povede ke snížení prostoru pro korupci a k lepším množstevním slevám. Byla by také lepší vyjednávací pozice se zdravotními pojišťovnami. Cílem ale není jen primárně ušetřit peníze, ale lépe s nimi hospodařit.

Zdravotnická záchranná služba potřebuje větší podporu státu a lépe zaplatit lékaře a záchranáře za jejich extrémně náročnou a vysoce smysluplnou práci. Na rychlé a kvalitně provedené záchraně může kdykoli záviset život každého z nás!

Hasiči a police fungují dobře. Jsou to státem řízené dvě hlavní složky integrovaného záchranného systému. Zdravotnická záchranná služba je tou třetí hlavní složkou, která čeká na to, aby byla také jednotná a státem garantovaná.

Otázek a návrhů, jak to udělat co nejlépe, bude jistě hodně. Rozhodně bych nechtěl, aby mé myšlenky a názory na sjednocení záchranky vyzněly jako kritika práce kolegů záchranářů, kterých si naopak nesmírně vážím. Sám totiž moc dobře vím, o čem to je.

Řekněte nám svůj názor

Vložit komentář

napsal(a):

Vaše jméno a příjmení: Zde napište text: Antispam kontrola: Napište název krajského města Olomouckého kraje
Vložit
  • Michal Veselý čtvrtek 21. ledna 2016, 11:57

    Nemyslím si, že by bylo řešení, aby zaměstnanci ZZS byli příslušníci ZZS, ale bylo by naprosto dostačující, kdyby MZČR dostatečně efektivně a aktivně metodicky vedlo ZZS a provádělo dostačující kroky k celorepublikovému sjednocení. Další možností by bylo vytvoření civilního odboru na GŘ HZS ČR, které by ZZS metodicky a jednotně vedlo. Toť můj názor. reagovat

  • Michal Veselý čtvrtek 21. ledna 2016, 11:46

    Nemyslím si, že by bylo řešení, aby zaměstnanci ZZS byli příslušníci ZZS, ale bylo by naprosto dostačující, kdyby MZČR dostatečně efektivně a aktivně metodicky vedlo ZZS a provádělo dostačující kroky k celorepublikovému sjednocení. Další možností by bylo vytvoření civilního odboru na GŘ HZS ČR, které by ZZS metodicky a jednotně vedlo. Toť můj názor. reagovat

  • František Zdíšek čtvrtek 21. ledna 2016, 08:16

    Vážený pane doktore, kéž by tyto Vaše slova měli možnost si přečíst naši ústavní činitelé (mocipáni), aby s tím co se v současné době děje u ZZS - celorepublikově už konečně něco udělali. Na jednu stranu páni ředitelé řvou, že nemají doktory, to je lež jako prase! Doktoři jsou a je jich dost, kteří by byly ochotni jezdit na záchrance, jenomže nějaké boží hovado vymyslelo, že bohužel ne všichni, že smí na ZZS jezdit jen lékaří s danou (příslušnou) atestací ARO, a podob, bohužel těch je opravdu málo, ale z jakého důvodu nemůže jezdit na záchrance obvodní lékař, praktik, gynekolog, ušař o co mín je On než lékař z nějakého JIPu nebo ARO?! Birokracie a nesmyslná hloupost mocipánů, kteří něco vymyslejí a až poté jim dojde co vůbec spáchali za kokotinu!!! Jsem jednoznačně pro aby se ZZS v ČR sjednotili tak jako to mají hasiči aby záchranáři, řidiči ZZS, lékaři zaměstnancí záchranek byli stejně jako jsou hasiči ve služebním poměru, vždyť záchranka je hlavní složkou IZS ne nějakou pod..pod ..pod složkou. Všude se jen kecá o tom slavném IZS, ale záchrana je vždy na posledním místě! Klobou dolů pane dokrote, moc pěkně jste to napsal , slovo od svola zasloužíte si velké poděkování máte 100% pravdu i když lidé, kteří tunelují záchranky, kradou tam např nákupem předražených vozidel či vybavení asi sjednocení chtít nebudou:-) divil bych se kdyby ano nemohli by totiž krást. Pane Dokrote, držte se! reagovat

  • Richard Hála středa 20. ledna 2016, 14:31

    Pan doktor má naprostou pravdu.Jen bych ještě dodal , že mnohdy práci záchranky supluje převozová služba.Specialita olomouckého dispečinku.Při střídání směn nebo výjezdu do problematické lokality dokonce pravidlo.Nechápu když je možná pohraniční spolupráce s dispečinky jiného státu, se není schopen domluvit Olomouc se Zlínem,třeba oblast Kojetínska.Dojezd z Přerova 20-30 min z Kroměříže kolem 10 min. reagovat

  • Monika Koupilová středa 20. ledna 2016, 03:00

    Proto jsem pana doktora volila, protože jediná jeho přednáška z KPR mi dala více než všechny ostatní z minulých i následujících let na toto téma. Pan doktor ví, o čem mluví a není mi jasné, proč není politická vůle akceptovat názory předních odborníků toho kterého oboru. v článku se uvádí, že hasiči a policie fungují dobře jako státem řízené dvě hlavní složky integrovaného záchranného systému. Předpokládám, že spadají pod MVCR. Pojem integrace znamená sjednocení, spojování ve vyšší celek, jak může být integrováno něco, co není řízeno z jednoho místa? reagovat

  • radka úterý 19. ledna 2016, 02:02

    Dobrý večer,no já na to trochu koukám jak puk,protože si myslím,že toto není možnéAle asi bohužel je.Jinak pořád nedokážu pochopit,proč se lidi tak bojí velet a vládnout,to tak přece musí být,že jeden dva vládnou a ostatní poslouchají,nevím jak jinak by to mělo být.a vůbec nechápu tady ty všechny věci,jak se kraje mezi sebou handrkujía dohadují atd,kde to jsme,v mateřské školce?jsme dospělí,musíme se tak chovat ne.musí být jednotný systém,jako rozepisovala bych se dlouho,to ted dělat nebudu,jen napíšu,že at se to někomu líbí jak chce,tak komunisti to se svojí propagandou měli vymyšlené,ony ty pětileté plány a vše ostatní na něco byly dobré a ne že ne.a vše měli promyšlené. reagovat

    • Milan Brázdil úterý 19. ledna 2016, 13:43

      Stejnou, nebo velmi podobnou přednemocniční neodkladnou péči bychom měli dostat v celé naší zemi. reagovat

  • Oto Kaděrka pondělí 18. ledna 2016, 14:38

    Já jsem byl proti krajům a jsem stále právě z těchto důvodů. Dříve jsme měli v Olomouci okresní národní výbor v jedné budově, do které se dnes nevejde krajské ředitelství policie. To nejste jen Vy záchranáři, ale taky hasiči, siliničáří,knihovníci muzejníci, památkáří. ČOI a nevím co ještě. Prostě x krát 14 úřadů, co dělají nějakou službu za peníze občanů-občanům.Když ještě dělají, tedy jsou výkonní, tak prosím, ale s tím jsou taženi i Ti co "nedělají" tedy ředitelé, náměstci atd. Vím, že máte ve svém oboru pravdu a je to na pováženou, že si voláte na mobilem s kámošema ve vedlejšík kraji, protože na frekvenci to z výše popsaných důvodů není možné, ale podstata je stejná. Moc lidí okolo na mnohde jednoduchý úkol, ale když máme ty kraje, tak se tomu bránit nelze. Shodou okolností jsem byl ve Sněmovně na vrátnici, když Klaus vedl schůzi, která tento zákon schvalovala, tak jsem to slyšel a už tehdy mne y argumentů lezl mráz po zádech. Ale teď už to řešitelné není, protože podle mne se stát snaží zaměstnávat co nejvíc lidi, protože jim obrok po 3% přidá a jsou z nich "spokojení" voliči, které ty co by chtěli a i mnohde věděli spolehlivě přetlačí, když se třeba jako teď přidá ještě "ukazovátko" na živnostníky, kteří jsou přeci ti co obecně nejvíce brání tomu,aby zde bylo dobře.Ale to bych mohl psát donekonečna, ale cesta ven vede jen prací a na tu zde už moc lidi nezbývá, tak jak tomu rozumím a byl jsem vychován já :-) Díky za článek a držím palce v případné nápravě... reagovat

    • Milan Brázdil úterý 19. ledna 2016, 13:49

      Pane Kaděrko děkuji Vám za podporu a stavte se někdy v mé kanceláři. reagovat

Jsme na Facebooku

Kontaktujte nás

Oblastní a místní kancelář hnutí ANO Olomouc
Koželužská 21, 779 00 Olomouc

Kontaktní e-mail: olomouc@anobudelip.cz
Kontakty na jednotlivé osoby najdete v sekci Naši lidé

Celostátní web hnutí ANO
Zadavatel: ANO 2011 / Zpracovatel: ANO 2011

Back to Top